Månedens tonekunstner
Foto: Erika Hebbert
Pianist Ellen Ugelvik er månedens tonekunstner. Hun er en av Norges mest markante utøvere innen samtidsmusikk, og har etablert en internasjonal solokarriere som pianist og performancekunstner. Med sitt uvanlige og nyskapende uttrykk utforsker hun musikkens yttergrenser, både på scenen og i naturen, der hun henter inspirasjon fra klangene i tang og tare mens hun padler rundt i kajakk.
Ugelvik vokste opp i Fyllingsdalen utenfor Bergen, en drabantby hvor klassisk musikk ikke var særlig ”hipt”. Hun startet på fiolin i tillegg til pianoundervisning, og tok lange omveier for å skjule instrumentet på vei til øving – hun drømte om en mer anonym firkantet "kasse" som ingen skulle oppdage at inneholdt en fiolin. Med støtte fra sine entusiastiske foreldre som startet Fyllingsdalen Musikkakademi, fant hun etterhvert fotfeste i musikken, og spesielt gjennom møtet med læreren Einar Røttingen som introduserte henne for samtidsmusikk i tenårene.
Pianoet ble en viktig del av livet først etter videregående, der hun valgte samfunnsøkonomisk retning. Ved Griegakademiet fortsatte hun arbeidet med Einar Røttingen og samtidsmusikken. Det var særlig George Crumbs verker som ble et kunstnerisk vendepunkt for Ugelvik, og som førte til et stort gjennombrudd i hennes kunstneriske retning. Noen år senere vant hun Spellemannprisen for sin soloinnspilling av nettopp Crumbs musikk.
Etter å ha studert i fem år ved Griegakademiet, hvor hun var omgitt av unge, lidenskapelige pianister som Leif Ove Andsnes og Håvard Gimse, begynte Ugelvik å finne sin styrke i samspill. Sammen med pianist Tine Kolbjørnsen dannet hun duoen my funny ellentine. De øvde i en nedlagt kebabsjappe i Bergen sentrum, og satte seg som mål å debutere i Aulaen i Oslo – et mål de oppnådde med stor suksess. Duoen ble etterspurt, men allikevel oppløst etter avlagt mastereksamen som duo i Amsterdam, og Ugelvik valgte å fortsette studiene i Amsterdam som solist.
Tiden i Amsterdam ble en åpenbaring. Her fikk hun oppleve den internasjonale samtidsmusikkens pulserende liv: konserter i Concertgebouw og et nært samarbeid med sin pianoprofessor Håkon Austbø. Hun ble også sterkt påvirket av Austbøs unike tolkninger av Messiaens klangverden – noe som satte dype spor i hennes eget musikalske uttrykk.
Tre generasjoner pianister; Ellen Ugelvik, Håkon Austbø og Sanae Yoshida under urfremføringen av Ars et Vita av Magne Hegdal 2023. Yoshida er også tidligere student av Austbø. Verket er nylig lansert på plate. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Hver morgen, før solen sto opp, stilte Ugelvik seg i kø for å booke øverom med flygel ved Conservatorium van Amsterdam. Konkurransen var knallhard, og hun lærte å bruke tiden godt og fokusere på sitt eget kunstneriske uttrykk.
Etter å ha vendt tilbake til Norge, startet hun en frilanskarriere som solopianist, samtidig som hun pendlet til Leipzig for å ta diplomeksamen med samtidsmusikkspesialisten Steffen Schleiermacher.
I Oslo ble hun en del av INTRO-klassisk-satsingen til Rikskonsertene, hvor hun fikk utforske tverrkunstneriske samarbeid, blant annet med butoh-dansere, figurteater-kunstnere og scenografer. I denne perioden etablerte hun et tett samarbeid med lydkunstneren Asle Karstad. Sammen skapte de konseptet Jagerflygel – et spennende scenisk prosjekt for pianist og lydkunstner.
Gjennom hele karrieren har spørsmålet "Hvilke muligheter finnes i -og med et piano?" drevet Ugelvik. Hun har alltid vært på jakt etter de ukjente klangene som skjuler seg dypt inne i instrumentet, og har stilt spørsmål ved de etablerte normene rundt klangbruk, musikalitet og tilnærminger til instrumentet. Dette har ført til en rekke tverrkunstneriske prosjekter, blant annet sammen med perkusjonist Jennifer Torrence, hvor de blant annet opptrer som sommerfugler og utforsker naturens mirakler fra scenen.
Foto: Reiner Pfisterer/ECLAT
Det nitidige forskerarbeidet innen samtidsmusikkens mange sjangre har nylig gitt henne professorstilling ved NMH. Som leder av NordART/Arne Nordheim-senteret for kunstnerisk forskning har hun også ledet og deltatt i flere prosjekter innen kunstnerisk utviklingsarbeid, som ”Performing Precarity”, ”Extended Composition” og doktorgradsprosjektet ”The soloist in contemporary piano concerti”.
Et nyere prosjekt involverer Kristine Tjøgersens klaverkonsert, som Ugelvik fremfører i Bonn, San Fransisco og Hamburg denne høsten. På scenen skaper hun en atmosfære av mystikk, og dykker ned i naturens indre gjennom en sammensmelting av lyd og bevegelse – alltid med en fot i det ukjente og blikket vendt mot klangens ytterste grenser.
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Med ensemblet Asamisimasa har hun etablert et unikt samarbeid hvor fremføringer av nye verk står i fokus. Asamisimasa har 25 års jubileum neste år, og består nå av musikerne Morten Barrikmo, Anders Førisdal, Tanja Orning, Håkon Stene og Ellen Ugelvik. Ugelvik ble medlem av ensemblet i 2008.
Foto: Trond Reinholdtsen
Ellen Ugelvik gir ut nytt album i disse dager med Ars et Vita av Magne Hegdal.
Lytt til Ellen Ugelviks musikalske univers nedenfor.
(Skrevet av Ellen Sejersted Bødtker)